Tamasha

نگارش پنجم درس16

کتاب گویای فارسی پنجم دبستان

فارسی Persian reading book for the fifth grade of elementary school, edition 1400 ★

کتاب گویای فارسی پنجم دبستان

Play Pass

Play Points

Gift cards

Redeem

Refund policy

Parent Guide

Family sharing

تدریس نگارش فارسی چهارم / درس شانزدهم پرسشگری

تدریس نگارش فارسی
درس شانزدهم
پرسشگری
کلاس چهارم
آرشیو چهارم

تدریس نگارش فارسی چهارم / درس شانزدهم پرسشگری

سرویس اشتراک ویدئو

سوالات درس 16 مطالعات ششم با جواب🤩

سوالات درس 16 مطالعات ششم با جواب🤩اگه دانش آموزی و به دنبال نمونه سوال، گام به گام جزوه ویا فیلم آموزشی می گردی عینکی همه رو داره کلیک کن!

سوالات درس 16 مطالعات ششم با جواب🤩

سوالات درس 16 مطالعات ششم با جواب🤩

1) امروزه بیش تر مردم پوشاک مورد نیاز خود را از کجا می خرند ؟

به صورت آماده از فروشگاه های مختلف می خرند.

2) کارگاه های تولید لباس برای چه به وجود آمدند ؟

با گذشت زمان و افزایش جمعیت ، چون دیگر یک با چند خیاط نمی توانستند نیازهای تعداد زیادی از مردم را برآورده کنند ، کم کم این کارگاه ها برای تولید لباس به تعداد زیاد به وجود آمدند.

3) « تولید انبوه » را تعریف کنید و یک مثال بزنید.

به تولید یک کالا به یک شکل و به تعداد زیاد « تولید انبوه » می گویند. امروزه کارگاه های تولید لباس ، تولید انبوه دارند.

4) پارچه ی مورد نیاز کارگاه های تولید لباس چگونه تولید می شود ؟

پارچه از نخ درست می شود. نخ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. پس از تولید نخ در کارخانه های نخ ریسی ، نخ ها به کارخانه ی پارچه بافی (نسّاجی ) فرستاده می شود.

5) در کارگاه تولیدی لباس وظیفه ی « برش کار » چیست ؟

« برش کار » از روی الگوهایی که دارد ، پارچه ها را می برد ، اگلوها که با شماره مشخص می شوند در اندازه های مختلف و برای افراد با قد و وزن مختلف تهیه می گردند.

6) در کارگاه تولیدی لباس وظیفه ی خیّاط های مختلف چیست ؟

هر یک از آنها یک بخش از لباس را می دوزند . برای مثال یک نفر فقط آستین می دوزد و لباس ها را به دیگری می دهد.

نفر بعدی یقه ها را متّصل می کند و فرد دیگری دکمه و زیپ به لباس می دوزد.

همه ی کسانی که در کارگاه مشغول به کار هستند ، بخشی از کار تولید را انجام می دهند تا کالا به صورت نهایی آماده شود.

به این همکاری « خط ّ تولید » گفته می شود.

پیشنهاد ویژه: دانلود رایگان فیلم آموزش مطالعات ششم کل کتاب

8) لباسی که انتخاب می کنیم چگونه می تواند با باورهای دینی ما تناسب داشته باشد ؟

لباس باید پوشش مناسب را برای یک زن یا مرد مسلمان در موقع حضور افراد نا محرم فراهم کند.

رعایت حجاب و عفاف موجب وقار و متانت شخص می شود.

9) در هنگام خرید لباس چگونه لباسی را باید انتخاب کنیم ؟

لباسی که هم جنس آن خوب باشد و هم از نظر قیمت مناسب باشد ، یعنی با بودجه ی ما تناسب داشته باشد.

10) بودجه یعنی چه ؟

بودجه یعنی مقدار پولی که می توانیم برای انجام یک کار یا خرید یک چیز بپردازیم.

11) بهتر است به چه نکاتی ، قبل و در هنگام تهیه و خرید لباس توجّه کنیم ؟

برای خرید آن پول توجیبی مان را پس انداز کنیم.

در شست و شوی لبا هایمان با خانواده همکاری کنیم.

در هنگامی که ضرورت ندارد لباس جدید نخریم و با تعمیر لباس های قدیمی از آن استفاده کنیم.

لباس های ایرانی بخریم و بپوشیم و آن را متناسب با باورهای دینی انتخاب کنیم.

در هنگام خرید لباس پرس و جو کرده و قیمت ها را مقایسه کنیم و متناسب با بودجه ی خود خرید کنیم.

12) در گذشته های نه چندان دور بیش تر مردم برای تهیّه لباس به … خیاط … مراجعه می کردند.

13) صاحبان کارگاه ها ی تولید لباس ، پارچه را از … عمده فروشان … خریداری می کنند.

جواب سوالات درس شانزدهم 16 فارسی هفتم { صفحات 151، 152 و 153 }

جواب فعالیت های درس شانزدهم (آدم آهنی و شاپرک) فارسی هفتم – همانطور که می دانید فارسی هفتم از جمله مهم ترین دروس پایه هفتم ابتدایی می باشد. ما نیز طبق اهمیت

جواب سوالات درس شانزدهم 16 فارسی هفتم { صفحات 151، 152 و 153 }

جواب فعالیت های درس شانزدهم فارسی هفتم (شامل تمارین، خود ارزیابی ها، نوشتن)

نام درس :  فارسی (آدم آهنی و شاپرک)  | موضوع : گام به گام | نویسنده : نمره یار

منتشر شده در نمره یار  | پایه و رشته :  هفتم

فهرست محتوای مقاله

جواب فعالیت های درس شانزدهم (آدم آهنی و شاپرک) فارسی هفتم – همانطور که می دانید فارسی هفتم از جمله مهم ترین دروس پایه هفتم ابتدایی می باشد. ما نیز طبق اهمیت فارسی می خواهیم جواب درس به درس فارسی هفتم ابتدایی را منتشر کنیم که می توانید در ادامه همین مطلب بصورت مستقیم مشاهده نمایید. جواب سوالات درس 16 فارسی هفتم شامل جواب سوالات و فعالیت های صفحات 151، 152 و 153 درس 16 فارسی هفتم ابتدایی می باشد. این فایل شامل پاسخ تمامی فعالیت ها و گارگاه های متن پژوهی فارسی هفتم می باشد که تقدیم شما دانش آموزان هفتمی خواهد شد.

همچنین در کنار جواب فعالیت های درس 16 فارسی هفتم می خواهیم گام به گام و جزوات سایر دروس را منتشر کرده که می توانید در ادامه همین مطلب به لینک بخش مربوطه مراجعه نمایید.

☑ [پاسخ فعالیت فارسی هفتم درس شانزدهم (آدم آهنی و شاپرک) ] – تهیه شده در نمره یار | Nomreyar.com ☑

لغت ها | خودارزیابی | کارگاه متن پژوهی | نوشتن

1- چرا آدم آهنی از شاپرک خوشش آمد؟تماشاگران فرق داشت – سوالاتی که می کرد در برنامه ریزی آدم آهنی نبود – صدایش بسیار شیرین بود – آدم آهنی را تروم عزیز صدا میزد.

2- چرا آدم آهنی پس از مرگ شاپرک به سؤالات جواب درست نمی‌داد؟چون آدم آهنی ناراحت بود که شاپرک را نجات نداد و به سوالات شاه پرک جواب درستی نداده بود.

3- آخرین جمله درس، چه پیامی دارد؟یعنی درخت بلوط به شاپرک آسیب رساند شاپرک با این که میدانست جانش در خطر است باز هم به درخت بلوط رفت می توانست برگردد شاید درخت بلوط دیگری پیدا می کرد.

4- وقتی شاپرک برای بار اول رفت برای آدم آهنی چه اتفاقی افتاد؟

وقتی شاپرک رفت آدم آهنی دو سوال اول باهم اشتباه کرد و به سوال سوم هم جواب غلطی داد.

تهیه شده در نمره یار | Nomreyar.com

1- درباره شخصیت‌هاى داستان اىن درس گفت‌وگو کنىد.شاپرک نماد انسان‌های مهربان و آدم آهنی نماد انسان‌های بی‌عاطفه‌ای که در جامعه وجود دارند. انسان‌های مهربان به دیگران کمک می‌کنند ولی انسان‌های بی‌عاطفه رفتار مناسبی با دیگران ندارند و نسبت به آنها بی‌تفاوت می‌باشند.

2- یک داستان نمادین دیگر در کلاس بخوانید و شخصیت‌هاى آن را بررسى کنید.داستان پینوکیو، عروسک چوبی که پدر ژپتو آن را می‌سازد و با نثار مهربانی او خلق و خوی انسانی می‌یابد. گربه نره و روباه مکار نیروهای پلید وجود او هستند که در تلاش هستند او را از درجه انسانی پایین بیاورند و پری مهربان نماد نیروی عشق و محبت است که در هر بار به او کمک می‌کند. در نیمه‌ی داستان پینوکیو تحت تأثیر نیروی پلید وجودش تبدیل به حیوان می‌شود و در نهایت با تأثیر عشق درونی، به شکل انسانی کامل درآمده و روحش متعالی می‌شود.

تهیه شده در نمره یار | Nomreyar.com

نکته 1:فعل آینده (مستقبل): فعلی است که بر انجام کاری یا پذیرفتن حالتی در زمان آینده دلالت دارد.

طرز ساخت: خواهم ، خواهی، خواهد،خواهیم،خواهید،خواهند➕بن ماضی

در فعل آینده ((بن ماضی))، بن اصلی فعل و خواه بن کمکی فعل است و شناسه همراه بن خواه می آید.بنابراین:??

خواهم(شناسه) نوشت(بن)            خواهی(شناسه) نوشت(بن).              خواهد(شناسه)نوشت(بن)

نکته 2: داستان نویسان با استفاده از تخیل و آوردن شخصیت های غیر انسان ذهن ما را وا می دارند تا شبیه آنها را در جامعه و اطراف خود پیدا کنیم. اینگونه داستان‌ها را ((داستان های رمزی و نمادین)) می گویند. برای مثال در درس آدم آهنی و شاپرک آدم آهنی نماد انسانهای بی احساس و بی عاطفه و شاپرک نماد انسان های مهربان و با احساس است‌. مثال◀️((آسمان)) نماد ایثار و بخشندگی، ((باد صبا)) نماد پیام رسانی،((رود)) نماد جنبش و تکاپو،((درخت بید)) نماد انسانهای ترسو و سازش کار،((لاله))نماد شهید و…

نکته 3: نشانه تنوین به صورت -َ ن خوانده و شنیده می‌شود اما در املا این نشانه به شکل((اً)) نوشته می شود. مانند: اصلاً، جداً ، مرتباً برخی از کلمات، در گفتار دچار تغییرات تلفظی می‌شوند اما در نوشتن شکل مکتوب و نوشتاری آنها باید مورد توجه باشد، مانند:اجتماع،مجتبی(هر گاه ((ج)) و ((ت)) کنار هم بیایند و ((ج)) ساکن باشد. معمولاً به شکل ((ش)) تلفظ می شود?? (اجتماع⬅️اشتماع، مجتبی⬅️مشتبی، مجتمع⬅️ مشتمع)

1- ترکیب‌های وصفی و اضافی را مشخص کنید.درخت بلوطترکیب اضافیاحساس خوبترکیب وصفیافراد سرشناسترکیب وصفیصدای بلندترکیب وصفیمربای زردآلوترکیب اضافیاسم منترکیب اضافی

2- برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.مطئمناطمینانسؤالمسئولقصهقصصتوجهوجهه

3- در جمله‌های زیر نهاد، مفعول و متمم را معین کنید.– شناسنامه ما، عمر حقیقی ما را تعیین نمی‌کند.(نهاد – مفعول)– فرصت‌های خوب و عزیز می‌گذرند.(نهاد)– دانش آموزان شهید رجایی را دوست داشتند.(نهاد – مفعول)– آفتاب برگل‌ها و سبزه‌ها می‌تابد.(نهاد – مفعول)

4- فعل‌های «ایستادند، می‌آید، پرسیدند، گفت» را به فعل آینده، تبدیل کنید.ایستادند : خواهند ایستادمی‌آید : خواهد آمدپرسیدند : خواهند پرسیدگفت : خواهد گفت

جواب سوالات خودارزیابی ها، کارگاه متن پژوهی و تمارین نوشتن درس 16 فارسی هفتم را منتشر کردیم، برای دسترسی به منابع بیشتر می توانید به سایت اصلی نمره یار مراجعه کنید.

لینک مربوطه : جواب سوالات درس چهاردهم 14 فارسی ششم | جواب سوالات درس سیزدهم 13 فارسی هفتم | جواب سوالات درس یازدهم 11 فارسی هفتم

نگارش پنجم درس16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا