Tamasha

دانه روغنی کوچکی که از آن روغن

آشنایی با مهم‌ترین دانه‌های روغنی و فواید هریک از آن‌ها برای بدن

دانه‌های روغنی، به دانه‌هایی گفته می‌شود که برای روغن گیری پرورش می‌یابند. این دانه‌های به عنوان منبع غنی پروتئین، فیبر و ویتامین شناخته می‌شوند و به همین دلیل از روغن‌های حیوانی گران‌تر هستند.

آشنایی با مهم‌ترین دانه‌های روغنی و فواید هریک از آن‌ها برای بدن

آشنایی با مهم‌ترین دانه‌های روغنی و فواید هریک از آن‌ها برای بدن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانه‌های روغنی، به دانه‌هایی گفته می‌شود که برای روغن گیری پرورش می‌یابند. این دانه‌های به عنوان منبع غنی پروتئین، فیبر و ویتامین شناخته می‌شوند و این به همین دلیل از روغن‌های حیوانی گران‌تر هستند.

دانه‌های روغنی خواص زیادی هم دارند و می‌توان آن‌ها را به صورت خام و پیش از روغن کشی استفاده کرد. سیاه‌دانه، شاه‌دانه، کنجد، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، جوانه‌ی گندم و… تعدادی از این دانه‌ها هستند.

این دانه‌های منابع خوب پروتئین و فیبر هستند و می‌توان آن‌ها را جایگزین روغن‌های حیوانی کرد. در ادامه به بررسی چند دانه‌ی مفید می‌پردازیم:

دانه‌های کنجد

این دانه‌های ریز و قهوه‌ای رنگ مدتی است که جای خود را در سفره‌ی ایرانیان یافته‌اند. دانه‌های کنجد از دیرباز روی نان‌های بربری و سنگک قرار داشتند، اما اکنون می‌توانید از کنجد بر روی سالاد، خوراک و حتی به عنوان ته‌دیگ استفاده کنید. دانه‌های کنجد دارای اسید‌های چرب مفید هستند که باعث کاهش کاسترول بد خون می‌شوند.

تخم کدو

این دانه‌ها در اکثر مواقع نادیده گرفته می‌شوند و به دور انداخته می‌شوند، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکبار آن‌ها را تفت دهید و از مزه‌ی فوق العاده‌ی آن‌ها شگفت زده شوید. تخم کدو منبع غنی منیزیم است.

شاه‌دانه

هنگامی که نام شاهدانه به میان می‌آید، همه به یاد دوران تحصیل و مدرسه می‌افتند، آن زمانی که شاهدانه به عنوان یک میان وعده‌ی مغزی استفاده می‌شد. این دانه‌های کوچک منابع پروتئین و امگا سه هستند. بهتر است برای داشتن زندگی سالم‌تری همین امروز شاه‌دانه را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.

تخمه آفتابگردان

تخمه‌ی آفتابگردان بیشتر خوانندگان را یاد مسابقات فوتبال می‌اندازد. به این معنی که هرگاه مسابقه‌ی مهمی در حال برگزاری باشد بازار تخمه آفتاب‌گردان گرم‌تر از همیشه است. تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع غنی پروتئین و کلسیم است و استفاده از آن در برنامه‌ی غذایی روزانه می‌تواند شما را به زندگی سالم‌تری هدایت کند.

دانه‌های زیره

زیره یکی از قدیمی‌ترین پیاهان دارویی است و بهترین نوع آن هم در کرمان تولید می‌شود. دانه‌های زیره برای درمان اختلالات معده مفید هستند و برای تسکین آنفولانزا هم به کار می‌روند.

آشنایی با مهم‌ترین دانه‌های روغنی و فواید هریک از آن‌ها برای بدن

دانه‌های روغنی به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این دانه‌ها امروزه به شکل روغن هم فرآوری می‌شوند. دانه‌های روغنی به طور کلی بخشی از خشکبار و آجیل به حساب می‌آیند. منظور از خشکبار دسته‌ای از میوه‌های خشک شده و برخی مغز دانه‌های هستند که به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. خشکبار شامل پسته، بادام، فندق، گردو، کشمش، کشمش سبز، برگه زردآلو، برگه آلو، برگه آلوچه، برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک و… است. جالب است بدانید که واژه‌ی خشکبار در تقابل با واژه‌ی تره بار به کار می‌رود. آجیل واژه‌ای است که به نوعی با خشکبار مترادف است. اما آجیل به مخلوطی از خشکبار گفته می‌شود که بنا بر سلایق گوناگون باهم ترکیب میشوند و نام‌های مختلفی را به خود می‌گیرند.

جالب است بدانید که آجیل از دیرباز جزئی از فرهنگ ایرانیان بوده است و به نوعی نماد فرهنگی کشور ما است. به همین دلیل است که در مهم‌ترین مراسم و جشن‌های ایرانی مانند شب یلدا، نوروز و مراسم عقد آجیل وجود دارد. اما بهترین روش نگهداری آجیل چیست؟ با وجود اینکه آجیل‌ها در دسته‌ی خشکبار قرار دارند، اما نباید آن‌ها را برای مدت طولانی نگه داشت. بهترین زمان مصرف آجیل یک الی دو هفته است در صورتی که می‌خواهید آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، لازم است که آن‌ها را در ظروف در بسته بریزید و در فریزر قرار دهید. با استفاده از این روش می‌توانید برای حدود یک سال آجیل را نگهداری کنید. بهترین مراکز تهیه آجیل بدون شک خشکبار فروشی‌ها هستند.

دسته‌ی دیگر غذایی که نقش مهمی در سفره‌ی ایرانیان دارد خشکبار و میوه‌های خشک است، اگرچه که استفاده از آن‌ها چند سالی است به دلایل گوناگون کمتر شده است، اما همچنان مواد مقوی و ویتامین‌های زیادی از این مواد غذایی به افراد می‌رسد.

آشنایی با مهم‌ترین دانه‌های روغنی و فواید هریک از آن‌ها برای بدن

وسعت و تنوع آب و هوایی در کشور پهناور ایران سبب شده است که بیش از هشت هزار گونه‌ی گیاهی و میوه در آن پروش بیاید. این تنوع فوق العاده سبب شده است که در طب سنتی و عطاری یکی از مشاغل قدیمی در ایران شناخته شود. ایرانیان از ابتدای تاریخ علاوه بر این که پژشکان حاذقی مانند ابن سینا داشتند، در طب سنتی هم بسیار پیشرفته بوده‌اند. امروزه هم در برخی از روستا‌های ایران افرادی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از گیاهان دارویی معجزه کنند و بیماران بد حال را خوب کنند. با وجود اینکه عموما بر پایه‌ی خرافات گذاشته می‌شود، اما ثابت شده است که استفاده از گیاهان دارویی بدون شک مفید‌تر از استفاده از مواد شیمیایی است، و تنها علت شهرت دارو‌های شیمیایی هم عملکرد سریع و سهولت استفاده‌ی آن‌ها است که به راحتی از طریق یک عطاری معتبر قابل تهیه هستند..

خواص دارویی و درمانی گیاهان بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و ایرانیان سال‌هاست که از گیاهان برای درمان استفاده می‌کنند. خواص برخی از این گیاهان آن‌قدر زیاد است که لازم است در هر خانه‌ای وجود داشته باشد و در ادامه به تعدادی از این مواد اشاره می‌کنیم که لازم است در خانه داشته باشید.

خاکشیر، پونه، نعنا، سیر، گل گاوزبان، زنجبیل و گزنه تعدادی از این گیاهان هستند. خاکشیر برای رفع گرمازدگی مفید است در حالی که زنجبیل برای رفع طبع سرد به کار می‎رود. دو گیاه نعناع و پونه ضد نفخ هستند و دمنوش‌های آن‌ها برای آرامش و تمدد اعصاب مفید است. دمنوش گل گاوزبان و چای کوهی هم خاصیت آرامش بخشی دارند و به همین دلیل است که خوردن آن‌ها پیش از خواب، به خواب آرام‌تر کمک می‌کند.

همه به دنبال خوراکی‌هایی که به آن‌ها در کاهش وزن کمک کند و در عین حال ماده‌ای طبیعی باشد و به بدن آسیب نزند، می‌گردند. برای تناسب اندام کافی است موادی مانند زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، هل و سیر استفاده کنید. این مواد با افزایش سوخت و ساز بدن باعث کاهش وزن شما می‌شوند. استفاده از این مواد غذایی کنار ورزش و یا پیاده‌روی به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر و بیشتر از همیشه وزن کم کنید.

منبع: زندگی آنلاین

انتهای پیام/

معنی کنجد

۱. دانۀ روغنی کوچکی که از آن روغن گرفته می‌شود.۲. گیاه یک‌سالۀ این دانه با گل‌های سفید یا قرمز.

معنی کنجد

معنی۱. دانۀ روغنی کوچکی که از آن روغن گرفته می‌شود.۲. گیاه یک‌سالۀ این دانه با گل‌های سفید یا قرمز.انگلیسیsesameعربیسمسم، السمسم نبات، السمسممرتبطبوته کنجد، سمسم

= انزروت

دانه‌های روغنی چیست؟ آشنایی با انواع دانه‌های روغنی

دانه‌های روغنی، به دانه‌هایی گفته می‌شود که آن‌ها را برای روغن گیری پرورش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با دانه‌ها و مطالعه این مطلب کلیک کنید…

دانه‌های روغنی چیست؟ آشنایی با انواع دانه‌های روغنی

به طور کلی دانه‌های روغنی به دانه‌هایی گفته می‌شود که به منظور تهیه روغن و عملیات روغن‌گیری آن‌ها را پرورش می‌دهند، علاوه بر روغن‌گیری از پسماند این دانه‌ها نیز می‌توان برای مصارف دیگری استفاده کرد. معمولا دانه‌های روغنی بسیار غنی هستند و می‌توانند ویتامین، فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند. به همین دلیل است که؛ در مقایسه با سایر روغن‌های معمولی و حیوانی قیمت بالاتری دارند. این دانه‌ها هم به صورت خام و هم به صورت حرارت دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این روغن می‌توان به جای روغن حیوانی نیز استفاده کرد که ارزش غذایی بسیار بالایی هم دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین و پرخاصیت‌ترین آن‌ها را قبل از خرید دانه‌های روغنی به شما معرفی کنیم.

دانه کنجد، دانه‌ای بسیار مغذی و سرشار از ویتامینE، منگنز، مس و آهن برای بدن است، کلسیم موجود در این دانه 3 برابر کلسیم شیر است. فنول‌های موجود در ساختار دانه کنجد به کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون بدن کمک می‌کند، از دانه و روغن کنجد می‌توان در پخت‌وپز و در انواع غذاهای سرد چون سالاد استفاده کرد. به طور کلی در هر 100 گرم حدود 573 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

تخم کدو یکی دیگر از دانه‌های روغنی مقوی و بسیار پرکاربرد است. در این دانه، مواد مغذی و مورد نیاز بدن، چربی‌های سالم و موادی چون منیزیم، مس، روی، پروتئین، منگنز، آهن و آنتی اکسیدان‌ وجود دارد که در از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، تخم کدو از بین‌برنده افسردگی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و تقویت کننده استخوان‌ها است. از لحاظ ارزش غذایی هر 100 گرم تخم کدو برابر با 295 کالری انرژی است.

دانه شاه‌دانه یک دانه بسیار مغذی و سرشار از پروتئین است. وجود کلسیم، فیبر، ویتامین E، اسیدیها چرب ضروری و اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن و پروتئین موجود در ساختار این دانه از ابتلا فرد به بیماری‌هایی چون فشار خون و کلسترول بالا جلوگیری می‌کند. این دانه همچنین باعث تحرک بیشتر و سالم ماندن دستگاه گوارشی و روده‌ها نیز می‌شود. شاهدانه به خاطر خاصیت درمانی بسیار بالایی که دارد لقب سلطان دانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

دانه آفتابگردان همانند سایر دانه‌های روغنی از خواص درمانی و مواد مغذی بالایی برخوردار است. در ساختار این دانه روغنی انواع اسیدهای آمینه، فیتوسترول‌ها، فیبر، ویتامین و لینوئیک اسیدها وجود دارد. از جمله خواص درمانی این دانه؛ بهبود بخشیدن سیستم قلبی و عروقی، تنظیم کننده تیروئید، از بین برنده سلول‌های سرطانی و تنظیم‌کننده قند خون بدن اشاره کرد. ارزش غذایی هر 100 گرم دانه آفتابگردان برابر با 290 کالری انرژی است.

زیره یک دانه روغنی بسیار معطر و خوش‌بو است که امروزه در دو رنگ سیاه و سبز در بازار دیده می‌شود. جالب است بدانید؛ خواص درمانی و مواد مغذی موجود در زیره سیاه به مراتب بسیار بیشتر از زیره سبز است. این دانه روغنی سرشار از منیزیم، آهن، روی و کلسیم است و در عین حال تسکین‌دهنده بسیاری از دردها در ناحیه شکم، دستگاه گوارشی و معده نیز است، از دیگر خواص این دانه روغنی بینظیر می‌توان به تقویت کننده سیستم قلبی و عروقی بدن و جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی اشاره کرد. استفاده از زیره در لاغری و چربی سوزی بدن بسیار موثر است به طوری‌که امروزه در بیشتر برنامه‌های رژیمی از آن استفاده می‌کنند.

دانه کتان یکی از دانه‌های مقوی است که علاوه بر خواص درمانی بالایی که دارد بیشتر مردم آن را به دانه‌ای مناسب برای چربی سوزی می‌شناسند. دانه کتان در از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو بسیار موثر بوده و به کاهش وزن کمک می‌کند. در ساختار این دانه ترکیباتی چون اسیدهای چرب، پروتئین، ویتامینB، آهن، منیزیم، فیبر فراوان، کربوهیدرات، کلسیم و اسیدهای چرب امگا3 وجود دارد. همانطور که دیدید این دانه بسیار غنی بوده و در درمان بیماری‌های مربوط به روده و کبد بسیار موثر است، همچنین به کاهش کلسترول خون، فشار خون بدن و قند خون بدن کمک بسیاری می‌کند.

دانه بادام زمینی طبع سردی دارد و یک منبع بسیار غنی از اسید فولیک، تیامین، بیوتین، فیبر، فسفر، ویتامین E، منگنز و نیاسین است، این دانه به دلیل چربی بسیار بالایی که دارد برای سلامتی پوست و مو مفید است و فشار خون و کلسترول بدن را نیز کاهش می‌دهد اما خوردن آن به افراد چاق توصیه نمی‌شود. ارزش غذایی بادام زمینی بسیار بالاست به طوری که هر 100 گرم بادام زمینی حدود 580 کیلو کالری دارد اما در مقابل کربوهیدرات چندان زیادی ندارد.

دانه سویا یک دانه بسیار مقوی و مفید بوده و سالیان بسیار زیادی است که در برنامه غذایی بیشتر کشورهای آسیایی وجود دارد. در کشور چین، تایلند و ژاپن از این دانه به وفور در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود. دانه روغنی سویا خواص درمانی بالایی برای پوست و مو دارد. این دانه در عین حال که در ترکیبات خود، چربی‌های اشباع و غیراشباع فراوانی دارد یک دانه کم کالری نیز به شمار می‌رود به طوری که در هر 100 گرم دانه سویا حدود 148 کیلوکالری وجود دارد. اما از موادی که ساختار این دانه کم چرب را تشکیل داده می‌توان به آهن، کلسیم، ویتامین‌های A، C ،B ، پروتئین، فیبر، تیامین، فسفر و کربوهیدرات اشاره کرد. از جمله فواید درمانی این دانه می‌توان به باز کردن رگ‌های قلبی و عروقی، براق شدن موها، جلوگیری از پیری پوست، مرطوب کننده مناسب، کمک به کاهش وزن، از بین برنده سلول‌های سرطان پروستات در آقایان و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

گیاه کلزا در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب رشد می‌کند. این دانه خواص درمانی بسیاری دارد و میزان کلسترول خون بدن را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهدو دانه روغنی کلزا از ترکیباتی چون اسیدهای چرب اشباع نشده، پروتئین، اسید لینولئیک، امگا6 و اسید اورسیک تشکیل شده است.روغن حاصل از دانه کلزا یکی از سالم‌ترین روغن‌های موجود است اما نباید برای پخت و پز از آن استفاده کرد به دلیل اینکه توانایی تحمل حرارت بالا را ندارد و در مقایسه با سایر روغن‌ها در جهان کمترین میزان چربی اشباع شده را در خود جای داده است.

کلمات کلیدی

اخبار سلامت , پوست , دانه های روغنی , فرهنگ فارسی عمید , ویرگول

دانه روغنی کوچکی که از آن روغن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا