Tamasha

عنکبوت مقدس؛ چرخه بی‌پایان خشونت زن‌ستیزانه

.

ویدئو

ماجرای واقعی سعید حنایی، قاتل عنکبوتی چه بود و علی عباسی کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس» به دنبال چه برداشتی از این پرونده جنایی است؟

ویدئو

به گزارش شهرآرانیوز، خرداد ۱۴۰۱ برای نخستین بار در تاریخ جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ تا امروز، یک بازیگر زن ایرانی، نخل طلایی بهترین بازیگر را به دست آورد. خبری که می‌توانست غرورانگیز و شادی آفرین باشد، اما توجه به ویژگی‌های فیلم مورد نظر و تصویری که از ایران و ایرانیان می‌سازد افتخار به آن را با تردید جدی همراه می‌کند.

تعداد بازدید : 8186 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فیلم عنکبوت مقدس که جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد توسط علی عباسی کارگردان ایرانی – دانمارکی با الهام از یک ماجرای واقعی ساخته شده است. قتل‌های سریالی در شهر مشهد حدفاصل تابستان ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ که نام قاتل عنکبوتی را بر سر زبان‌ها انداخت.فیلمساز ترجیح می‌دهد پای مذهب را در شخصیت‌پردازی ضدقهرمان‌اش وسط بکشد تا عنکبوت مقدس بیش از آنکه فیلمی جنایی درباره شخصیت قاتل زنجیره‌ای و انگیزه‌های روانی‌اش و چگونگی کشف آن توسط پلیس باشد، اثری می‌شود درباره تیپ ایرانیِ مسلمان که از نظر او قهرا و الزاما، ضد اجتماع، زن ستیز و آدمکش هم هست و اختلالات شخصیتی که در همه جای دنیا انگیزه رفتار‌های آنارشیستی و فراوانی‌اش در غرب ییش از ایران است در یک قضاوت نژادپرستانه و انگیزه‌های مذهبی و باور‌های اعتقادی ایرانیان نسبت داده می‌شود.همانی که همچون عنکبوت با مرکزیت حرم مطهر رضوی در شهر مقدس مشهد، جامعه را در تار‌های خود گرفتار ساخته است. به عبارت دیگر فیلم نه داستان سعید حنایی که ماجرای زن ستیزی در ایران است که از نظر عباسی هم سیستماتیک و ژنتیک است و هم توسط باور‌های دینی پشتیبانی و تئوریزه می‌شود.او برای این منظور بر خلاف حقیقت ماجرا، شخصیت زن خبرنگاری را به قصه اضافه می‌کند تا غیر از تمیهدات ژانری، دایره خشونت علیه زنان ایرانی گسترده‌تر کند و برای ایفای این نقش هم به سراغ کسی می‌رود که در دهه هشتاد به خاطر بازی در سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسیده، اما به علت انتشار فیلم خصوصی‌اش توسط یکی از همکاران‌اش و در عین امکان زندگی و فعالیت در ایران، به فرانسه مهاجرت کرد.نه انتشار آن فیلم در میانه دهه هشتاد شمسی توسط مذهبیون جامعه ایرانی انجام شد و نه خانم امیرابراهیمی هدف تهدید عمومی یا متحمل توبیخ رسمی قرار گرفت.اما او که پس از سکوتی ۱۰ ساله حالا به عنوان هنرمند در تبعید و شخصی آسیب دیده از حاکمیت ایران معرفی می‌شود ضمن مشارکت در چند پروژه نازل و سخیف برای بازی در چنین نقشی انتخاب می‌شود. پرسش‌های بسیاری درباره ابعاد پروژه جدید کن که به تعبیر ژان لوک گدار، فیلمساز شهیر فرانسوی همچون یک سلاح تبلیغاتی در جنگ عمل می‌کند وجود دارد که تا زمان نمایش عمومی عنکبوت مقدس، بدون پاسخ خواهد ماند. آن هم در روزگاری که ساحلی کن که زمانی مدعی هنری‌ترین فستیوال سینمایی دنیا بود به قرارگاه سلبریتی‌های آمریکایی تبدیل شده است.

عضو شوید: آخرین اخبار کشور را در این صفحه اینستاگرام دنبال کنید

۴ ستاره منتقد تلگراف برای «عنکبوت مقدس»

فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد.

۴ ستاره منتقد تلگراف برای «عنکبوت مقدس»

به گزارش ایسنا، علی عباسی کارگردانی ایرانی-دانمارکی که در سال ۲۰۱۸ با فیلم «مرز» جایزه نوعی نگاه کن را به خود اختصاص داد، امسال با فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» پا به جشنواره کن گذاشته و این فیلم سینمایی که محصول مشترک دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه است در نخستین نمایش خود در بخش مسابقه اصلی جشنواره در سالن گرند لومیر به روی پرده رفت و با واکنش مثبت منتقدان همراه شد.

این فیلم سینمایی از ۲۲ تا ۲۵ می (۱ تا ۴ خرداد) در پنج نوبت در جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود. 

 «عنکبوت مقدس» که در کشور اردن فیلمبرداری شده با بازی مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی از جمله زهرا امیر ابراهیمی همراه است و روایتگر داستان واقعی سعید حنایی یک قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ شمسی، ۱۶ زن را به قتل رساند و در نهایت در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد.

«تیم رابی» و «رابرت کالین» منتقدان سینمایی نشریه تلگراف به همراه «آنتون دولین» از سایت خبری «مندوزا» روسیه، چهار ستاره کامل را به فیلم «عنکبوت مقدس» در جدول منتقدان اسکرین اختصاص دادند و «پیتر بردشاو» منتقد ارشد سینمایی گاردین هم دو ستاره به ساخته علی عباسی اختصاص داد.

منتقدان روزنامه لوموند و مجله تایم هر یک با دادن یک ستاره، کم‌ترین امتیاز را برای این فیلم جنایی درباره یک قاتل سریالی اختصاص داند و «میشل سیمن» از مجله سینمایی پوزتیف فرانسه هم نمره متوسط (دو ستاره) به این فیلم داد.

«عنکبوت مقدس» در مجموع نمره ۲.۲ (از ۴) را در جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن کسب کرده است

علی عباسی در گفتگو با ورایتی درباره فیلمش می‌گوید: ایده ساخت زمانی در ذهنم شکل گرفت که یک قاتل سریالی در مشهد دستگیر و دادگاهی شد اما ناگهان عده‌ای شروع به تشویق این مرد به عنوان قهرمان کردند. بخشی از رسانه‌های محافظه‌کار ایران نیز او را تشویق می‌کردند و این زمانی بود که برای من جالب شد که چرا کسی فکر می کند او یک قهرمان است؟»

اگرچه «عنکبوت مقدس» یک فیلم ایرانی است، اما در ایران فیلمبرداری نشد، زیرا اجازه فیلمبرداری آن در کشور داده نشده است و در نهایت فیلم در کشور اردن، مقابل دوربین رفته است.

عباسی «عنکبوت مقدس» مضمون فیلمش را «زن ستیزی» توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این فیلم یکی از معدود فیلم‌های ایران باشد که نگاهی نسبتاً واقعی به جامعه دارد.

انتهای پیام

اعتراض رسمی ایران به دولت فرانسه بخاطر فیلم عنکبوت مقدس

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: این موضوع خط قرمز ماست و اجازه توهین به مقدسات را نمی‌دهیم. هریک از عوامل فیلم در داخل کشور باشند مشمول قوانین سازمان سینمایی خواهند شد.

اعتراض رسمی ایران به دولت فرانسه بخاطر فیلم عنکبوت مقدس

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: این موضوع خط قرمز ماست و اجازه توهین به مقدسات را نمی‌دهیم. هریک از عوامل فیلم در داخل کشور باشند مشمول قوانین سازمان سینمایی خواهند شد.

آقای مسئول خط قرمزشما درموردفسادگسترده وسیستماتیکی که تا مدیران ارشد رامبتلا وملت را فقیروعزادارکرده کجاست،

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

کلمات کلیدی

سینمای ایران , سینما , عنکبوت مقدس , جشنواره فیلم کن , مشهد , امام رضا (ع) , زهرا امیرابراهیمی , فیلم عنکبوت مقدس , علی عباسی , هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن , محمد مهدی اسماعیلی

عنکبوت مقدس؛ چرخه بی‌پایان خشونت زن‌ستیزانه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا